اشتراک دانش

اشتراک دانش

بهترین سایت علمی، پژوهشی، آموزشی
اشتراک دانش

اشتراک دانش

بهترین سایت علمی، پژوهشی، آموزشی

گوگل چگونه دانش خود را مدیریت می‌کند؟


گوگل چگونه دانش خود را مدیریت می‌کند؟

 شرکت چندملیتی گوگل که در زمینه محصولات و خدمات مرتبط با اینترنت فعالیت می‌کند، توسط لری پیج و سرگئی برین، دو دانشجوی مقطع دکتری در دانشگاه استنفورد تأسیس شد. این دو نفر در مجموع 14 درصد از سهام گوگل را در اختیار دارند، اما 56 درصد از قدرت اعمال رأی سهامداران را از طریق حق رأی فوق‌العاده برای خود محفوظ داشته‌اند.

 پیج و برین، گوگل را به عنوان یک شرکت سهامی خاص در تاریخ 4 سپتامبر 1998 به ثبت رسانده و  عرضه عمومی خدمات خود را در 19 آگوست 2004 آغاز کردند. بیانیه مأموریت شرکت از همان ابتدا بدین صورت بود: «سازمان‌دهی اطلاعات در مقیاس جهانی و در دسترس قرار دادن آن برای تمام جهان، به گونه‌ای مناسب و مفید»
 
  
 گوگل در سال 2004 به مقر جدید خود در مانتین ویو کالیفورنیا (با نام مستعار گوگل‌پلکس)، نقل مکان کرد. این شرکت در اگوست 2015، قصد خود را برای سازماندهی مجدد به عنوان شرکت هولدینگ تحت نظارت گروه آلفابت اعلام کرد و این تغییر ساختار در 2 اکتبر 2015 عملی شد و گوگل به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه گروه فناوری آلفابت و مادر موتور جستجوی گوگل، تغییر نام داد.

  • به سوی مدیریت دانش

 گوگل در پاسخ به پرسش "گوگل چگونه باید دانش خود را مدیریت کند؟" با تکیه بر نظریه نوناکا و تبیین نظریه خود با عنوان "شرایط را به بهترین نحو برای خلق دانش مهیا کنید!"؛ تمرکز و رویکرد خود را بر "خلق دانش" بنیان نهاد. گوگل از طریق مفاهیم اساسی نوآوری خود، شرایط و محیط را برای خلق دانش هموار می‌کند.

  •  مفاهیم اساسی نوآوری در گوگل

 تبدیل شدن به یک مبتکر مداوم
 پیشرو در عرصه فناوری و کسب‌وکار اینترنتی
 تبدیل شدن به بهترین موتور جستجوی جهان
 پیشگام در نسل جدید کسب‌وکار
 
  • گام‌های خلق دانش در گوگل

1. شناخت اولویت‌ها توسط مدیران: فرمولاسیون تمایل و قصد سازمانی نسبت به خلق دانش از طریق ایجاد تعهد جمعی؛ اصولاً راهبران سازمان می‌دانند و به خوبی درک کرده‌اند که چه چیزی برای ایجاد محیطی مناسب برای نوآوری مهم است.

2. خودمختاری: اقدامات مستقل و اعطای خودمختاری بیشتر به کارمندان، فرصت‌های غیر منتظره و افزایش انگیزه کارکنان را به ارمغان می‌آورد. در نتیجه سازمان قادر است کارکنان کارآمد و پربازده خود را حفظ نموده و به یک بانک بزرگ از ایده‌ها دست یابد؛ بنابراین انگیزش یک پیش‌شرط است.

3. نوسانات و بی‌نظمی خلاقانه: خرق عادت، شکستن روال‌ها، عادات و چارچوب‌های شناختی، به هرج‌ومرج عمدی منتهی می‌شود که به بیرونی‌سازی دانش ضمنی کمک می‌کند. در واقع این نوع بی‌نظمی چاشنی تغییر است و جنبش در تیم‌ها را تشویق می‌کند. بنابراین طعم شکست و بی‌نظمی ناشی از آن، همراه با استعداد جبران اشتباهات در سراسر گوگل موجب حرکت به جلو می‌شود.

4. افزونگی: عبارت است از تداخل عمدی اطلاعات در خصوص فعالیت‌های شغلی، مدیریت مسئولیت‌ها و سازمان، که از طریق به اشتراک‌گذاری دربستر فناوری و مفهوم باز بودن دانش، یادگیری را تشدید می‌کند.

5. تنوع: گوناگونی داخلی به منظور تطابق با پیچیدگی‌های محیط و همچنین ترکیب اطلاعات به گونه‌ای نوآورانه، انعطاف‌پذیر و سریع.

  •  کدام اقدامات در گوگل منحصربه فرد است؟

 پول درآوردن بدون اینکه حق دیگران ضایع شود!
 کشف فرصت‌ها
 درک این مطلب که "هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد"
 تصمیم‌گیری بر مبنای داده‌های ورودی
 داشتن قطب‌هایی با ارتباطات باز و گسترده (واقعی و مجازی)
 روش کاری بر مبنای بی‌نظمی خلاقانه، نوسان و موقعیت‌های تصادفی
 پاسخ‌گویی به نیازها و برداشتن موانع کاری
 تخصیص بودجه برای نوآوری پرسنل به عنوان جزئی از شرح وظایف شغلی
 روش تحلیلی و همراه با انصاف برای ارزیابی عملکرد

  •  درس‌آموخته‌های کلیدی گوگل

 به‌کارگیری اصول تکنوکراتیک (فن‌سالارانه) برای تعالی
 پیش‌بینی بازار در جهت خلق دانش
 در دستور کار قرار دادن محرک‌های فکری
 ایجاد محیط کار راحت، بازطراحی معماری دفاتر کار و امکانات رفاهی
 ترویج برگزاری جلسات همگانی مستمر در راستای سیاست درهای باز
 استفاده از روش‌های علمی برای ترویج فرهنگ رشد، نوآوری و مثبت‌نگری
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.